Beregn søvneffektiviteten din

Beregn søvneffektiviteten din

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Søvn er viktig for å kunne fungere og føle seg vel. Noen ganger blir man liggende våken hele natten. Da kan det være bedre å for eksempel legge seg senere eller stå opp tidligere. Her kan du beregne søvneffektiviteten din. 

Hvis du ønsker å beregne søvneffektiviteten din og få bedre søvnrutiner, kan du bruke denne formelen: 

Søvneffektivitet = (faktisk sovetid /tid i sengen) x 100 

Tid i sengen er tiden fra du slukker lyset for å sove til du står opp om morgenen. 

Faktisk sovetid er den tiden du faktisk sover (tiden i sengen minus den tiden du er våken før du sovner, tid du er våken i løpet av natten og om morgenen før du står opp). 

Eksempel: Eva gikk til sengs 22:00 og sto opp 07:00. Det tok henne 30 minutter å sovne, hun våknet opp og var våken 15 minutter i løpet av natten, og hun stod opp 45 minutter etter at hun våknet. Hun kan beregne søvneffektiviteten slik: 

Tid i sengen = tiden mellom 22:00 og 07:00, som er 9 timer. 

Faktisk sovetid = 9 timer - 15 min - 30 min - 45 min, som er 7,5 timer. 

Gjør denne beregningen for alle dager i uken, legg sammen tallene og sett dem inn i formelen: 

(7.5 + dag 2 + dag 3 osv.) / (9 + dag 2 + dag 3 osv.) X 100 = (83,3)% 

Juster søvnplanen! 

Det er altså den gjennomsnittlige effektiviteten for hele uken som brukes til å styre neste ukes søvnplan. Beregn effektiviteten for hele uken og ta utgangspunkt i denne for å bestemme hvor lang tid du skal tilbringe i sengen. 

  • Hvis du har mindre enn 80% søvneffektivitet - reduser tiden i sengen med 20 minutter 
  • Hvis du har mellom 80 og 85% - bruk samme tid i sengen som i forrige uke 
  • Hvis du har mer enn 85% - legg til cirka 20 minutter per natt

Søvndagbok

Før søvndagbok hver dag i en uke og skriv ned følgende: 

  1. Klokkeslett du slukket lyset. 
  2. Klokkeslett du sovnet.
  3. Antall ganger du våknet i løpet av natten. 
  4. Totalt antall minutter du var våken når du våknet opp i løpet av natten. 
  5. Klokkeslettet du våknet om morgenen. 
  6. Klokkeslettet du sto opp.