Jern er viktig – vanlige tegn på jernmangel

Jern er viktig – vanlige tegn på jernmangel

Tekststørrelse Textstorlek Mindre Större

Hvis du sliter med at du ofte føler deg trøtt og svimmel, har problemer med å prestere og føler deg tiltaksløs, kan dette skyldes jernmangel. Kvinner rammes oftere enn menn og spesielt ved menstruasjon og graviditet. 

I en studie fra den Danske Legeforeningen, fant man at så mange som 40 prosent av danske kvinner led av jernmangel og 3-4 prosent av den alvorligere formen, anemi. Kroppen kan ikke selv produsere jern, noe som gjør at man må få i seg jern gjennom det man spiser. Får man ikke i seg nok jern gjennom maten, kan man få jernmangel og ha behov for jerntilskudd i tablettform eller i flytende form. 

Hva er jernmangel?

For at kroppen skal få nok oksygen trenger man røde blodceller som inneholder hemoglobin. Hemoglobin binder og transporterer oksygenet rundt i kroppen. Får man ikke nok jern, dannes det ikke nok røde blodceller og dette vil føre til dårligere oksygenopptak i kroppen. 

Kjenner du deg igjen i noen av påstandene nedenfor? Da kan du ha jernmangel. 

  • Jeg føler meg trøtt og tiltaksløs
  • Jeg føler meg svimmel
  • Jeg blir lett andpusten
  • Jeg får hjerteklapp
  • Jeg får hodepine
  • Jeg har øresus

Det er ikke alltid så lett å oppdage symptomene ettersom kroppen kan tilpasse seg blodmangelen. Jernmangel oppstår som oftest på grunn av at du har mistet mye blod. Dette kan skyldes ulykker, mage- og tarmsykdommer eller alder. Etter hvert som man blir eldre blir jernopptaket dårligere. 

Anbefalt daglig inntak for menstruerende kvinner er 15 mg. Ettersom kvinnekroppen har en dårlig opptaksevne for jern, blir bare 2-3 mg av disse tatt opp av kroppen. 

Jernmangel i forbindelse med menstruasjon

En årsak til jernmangel er menstruasjonen. Derfor vil mange kvinner føle seg trøtte og tiltaksløse. Det er flere måter å behandle en slik jernmangel på. Om det er en alvorlig jernmangel, er det viktig å oppsøke lege. Her kan man få jerntabletter, sprøyter eller drypp med jern. Men ettersom de aller fleste kvinner har mensblødninger i store deler av sitt voksne liv og ikke har svært store blødninger, kan det holde med et kosttilskudd. 

I en omfattende klinisk studie sammenlignet man to produkter på det svenske markedet i forhold til hb- verdi, trøtthet, allmenntilstand, forstoppelse, kalde hender og føtter, skjøre negler og hodepiner. Det svenskutviklede kosttilskuddet Femineral viste en klar forbedring hos størsteparten av deltagerne. 

Jern og graviditet

Mange kvinner får jernmangel i løpet av svangerskapet. Å fylle på kroppens ”jernlager” kan ta lang tid, opp mot et halvår, derfor er det viktig å ha et godt nivå før en eventuell graviditet. Både fosterets utvikling og dannelsen av morkaken påvirkes av jernmangel. Nå behøves plutselig jernet ikke bare til mor, men også til barnet som skal bygge opp sitt eget jernlager. 

De fleste kvinner tar derfor jerntilskudd under graviditeten ettersom det er svært vanskelig å få i seg nok jern kun gjennom kostholdet når man er gravid. 

Andre grupper som kan rammes av jernmangel

Idrettsutøvere risikerer å miste mye jern gjennom svette. For kvinner som har vansker for å ta opp jern i kroppen kan dette bli problematisk og det kan føre til blodmangel og at menstruasjonen forsvinner. Jerntilskudd må til for at kroppen skal orke å jobbe, bygge muskler og klare den ekstreme belastningen.

De fleste jerntilskudd kan man lett finne i velassorterte helsekost forretninger og på apotek. Husk å rådføre deg med din behandlende lege om du ønsker å ta jerntilskudd samtidig som du bruker et annet legemiddel. Kosttilskudd kan være til hjelp hvis den daglige kosten ikke strekker til.

Fakta: Hvor mye jern trenger vi daglig? 

  • Fertile kvinner: 15 milligram 
  • Ammende kvinner: 15 milligram
  • Kvinner i ikke fertil alder: 9 milligram
  • Menn: 9 milligram
  • Barn: 8-11 milligram